2016 | Verslag DAT januari

Samenwerken biedt kansen voor het winkelgebied

Het centrum van Alphen is alleen een boodschappencentrum, mensen komen hun boodschappen doen en gaan dan weer weg, aldus Reinder Koornstra, retail deskundige, tijdens De Alphense Talkshow van afgelopen zaterdag. Tijdens De Talkshow werd afgelopen zaterdag gediscussieerd over de kansen van het winkelgebied in het centrum van Alphen.

Richard Zijp, eigenaar van Richardson Mannenmode, vult hem aan dat de consument graag zo dicht mogelijk bij de winkel parkeert, met een winkel tussen de Julianabrug en het Thorbeckeplein is de bereikbaarheid afgelopen jaar voor hem een groot probleem geweest. Alle panelleden zijn het er over eens, dat de consument een reden moet hebben om langs te komen en om langer te blijven. Voor Eelco Eskens (eigenaar boekhandel Haasbeek en voorzitter VOC) was dat de motivatie om te gaan samenwerken met een koffiewinkel en een spelletjeswinkel. Ze vullen elkaar aan en daardoor is er meer levendigheid in zijn winkel. Ook samenwerken met de andere winkeliers in de straat of het winkelgebied biedt kansen, vult Zijp aan. Ondanks de faillissementen zijn er voor winkeliers zeker kansen. Om de consument te binden aan het centrum zijn er meer kleine winkels nodig. De markt bepaalt echter wat er in een winkelpand komt te zitten en de druk op de huren is hoger geworden, vult Arie de Jong (vastgoedeigenaar en lid van de CVCA) aan. Je ziet dat kleine startende ondernemers het moeilijk hebben om hun bedrijf op te starten. Banken denken niet mee en grote winkelketens zijn terughoudend. Hij ziet wel een verandering in denken bij de vastgoedeigenaren. Het is daarom belangrijk om overeenstemming te hebben en te houden met de huurders. In Bedrijven Investeringszone (BIZ) zitten nu vastgoedeigenaren. Maar de kans is aanwezig dat de winkeliers het weer gaan overnemen, vertelt De Jong.

Wat de moderne consument wil lijkt duidelijk, hij wil op zaterdag in de stad zijn boodschappen doen, winkelen, een terrasje pakken en zaken regelen die je anders ’s avonds via internet regelt. Je ziet nu al meer dienstverleners in winkelstraten, zoals in de Raadhuisstraat. Daarnaast zie je dat er niet alleen winkels in winkels komen, maar ook dat internetwinkels vestigingen gaan openen. Daarnaast zullen er meer gespecialiseerde winkels moeten komen, wat er mede voor zorgt dat de consument langer in het winkelcentrum blijft. Een webshop waar alle winkeliers van Alphen in zijn vertegenwoordigd is één van de mogelijkheden, die ook tijdens de discussie worden genoemd.

Aan het einde van de talkshow was duidelijk dat het winkelbeeld in de eerste plaats wordt bepaald door de markt, maar dat de groeiende samenwerking tussen politiek, vastgoedeigenaren en winkeliers uiteindelijk de kansen en mogelijkheden schept om het winkelgebied van Alphen aan den Rijn er steeds aantrekkelijker uit te laten zien voor consumenten en ondernemers.

Foto zijn gemaakt door: Raymond Geertsen Fotografie